Virusul imunodeficientei feline – FIV

Virusul imunodeficientei feline (FIV) este similar cu virusul HIV întâlnit la oameni (FIV nu se va transmite la om, iar HIV nu se va transmite la pisica). El provoaca o infecție ireversibila, ce va cauza deficiente imunitare care, eventual, vor face ca pisica să fie foarte vulnerabila la alte boli secundare (de exemplu: diaree cronica, afectiuni dermatologice).

Acest virus este un organism care supraviețuiește invadand celulele sanatoase ale corpului și preluand controlul mecanismului pe care celulele îl folosesc pentru replicare. În acest fel, virusul va ramane prezent în generațiile viitoare de celule.

FIV este răspândit, de cele mai multe ori, prin muscatura, de la o pisica infectata la una sănătoasă. Rareori, acest virus poate fi transmis de la pisica infectata către pui, prin procesul de alaptare.

Ce se întâmpla in infectia cu FIV?

Virusul poate slabi sistemul imunitar al pisicii, facand-o vulnerabila în fata altor organisme infectioase, precum bacterii, alte virusuri, fungi, etc. De asemenea, virusul poate distruge celulele sanatoase, astfel încât nu vor mai funcționa corect.

Initial, în primele săptămâni de la infectare, în timp ce virusul se răspândește în organism, pisica poate prezenta febra, limfonoduli reactivi sau alte semne ușoare de boala ce vor trece neobservate. După aceasta perioada, deobicei, virusul trece în stadiul latent, vreme în care pisica pare sănătoasă; totuși, virusul va continua sa deterioreze celulele corpului și sa slabeasca sistemul imunitar. Stadiul latent poate dura mai mulți ani; ulterior, pot apărea și semne clinice.

Simptomele pot fi:

• infectii ale urechilor sau ale pielii;
  • diaree;
  • anemie;
  • inflamatie gingivala;
  • afectiuni respiratorii;
  • comportament anormal;

Simptomele prezentate depind de tipul de celule pe care virusul „alege” sa îl infecteze. De asemenea, simptomele enumerate anterior sunt vagi, ele putand fi cauzate de un numar mare de alte afectiuni, complet fără legătura cu FIV.

FIV poate fi detectat cu ajutorul unui test rapid de sânge. Având în vedere faptul ca niciun test nu are acuratete de 100% și ca anumiti factori pot determina aparitia unui rezultat fals pozitiv, în unele cazuri se poate recomanda retestarea, pentru confirmarea diagnosticului.

Tratament

Recomandarea este ca pisicilor infectate cu FIV să nu li se permita accesul afara și să fie izolate de alte pisici. Izolarea are ca scop prevenirea infectarii cu FIV a altor pisici, dar și mentinerea sănătății pisicii infectate cu FIV, care, având sistemul imunitar slăbit, va fi mult mai vulnerabila în fata alor afectiuni cu care se poate întâlni.

În cazul pisicilor infectate cu FIV, dar care nu prezinta simptome, nu este necesara medicatie. Ele necesita, totuși, atenție sporita. Astfel, vom putea observa alte noi probleme care pot semnala o infecție secundara sau alte complicatii ale infectiei cu FIV. Atunci când (și dacă) apar complicatii, afecțiunile secundare vor fi tratate direct. Tratamentul poate include antibiotice (pentru tratarea infectiilor bacteriene secundare, aparute din cauza sistemului imunitar slăbit), transfuzii (în cazul anemiilor), proceduri dentare (pentru complicatii aparute în cavitatea bucala).

Niciun medicament nu poate elimina complet virusul din corpul pisicii, neexistand o medicatie special destinata pentru tratarea pisicilor infectate cu FIV.

Câteva lucruri pe care ar trebui sa le avem în vedere atunci când este vorba despre FIV:

• este foarte important ca toate pisicile detinute să fie testate pentru FIV și sa izolam pisicile infectate de cele sanatoase. De asemenea, orice pisica ce urmează să fie introdusa în familie, ar trebui testata înainte de a fi adusă în locuinta cea noua.
  • ar trebui sa nu permitem pisicilor cu FIV accesul afara.
  • pisicile infectate cu FIV ar trebui să fie văzute în mod regulat de către medicul veterinar, ca se ne putem asigura ca schimbari subtile ale starii de sănătate nu vor trece neobservate.
  • pisicile infectate cu FIV pot duce o viața normala. Cele mai multe dintre ele nu prezinta simptome, se simt bine; așadar, ele pot duce o viața normala.