Parazitii intestinali

Parazitii intestinali sunt o problema cu care detinatorii de animale de companie se confrunta frecvent. In continuare, va vom prezenta cateva informatii despre acestia.

Câinii și pisicile pot fi adesea gazde ale parazitilor interni. Dintre parazitii intestinali, despre care vom discuta în continuare, cei mai comuni sunt nematodele (numiti și viermii rotunzi) si cestodele (numiti și viermii lati).

Parazitii intestinali pot reprezenta o problemă serioasa pentru juniori, fiind capabili sa provoace anemie, probleme de creștere, probleme gastrointestinale. În cazul indivizilor adulti, deobicei nu apar semne ale infestatiilor cu paraziți intestinali; excepție fac câinii sau pisicile care au sistemul imunitar slăbit sau care suferă și de alte afectiuni. Totuși, indiferent dacă sunt sau nu prezente semne de parazitism intestinal, acesta pune în continuare în pericol sanatatea animalului de companie și a proprietarilor, având în vedere ca unele tipuri de paraziți se pot transmite și la om.

Tipuri de paraziți

• Nematodele (viermii rotunzi):

Viermii rotunzi sunt cei mai întâlniți în rândul cainilor și al pisicilor. Ei pot ajunge sa paraziteze animalul prin mai multe cai: ingerarea oualelor, consumul de alte animale mici ce pot fi gazde ale acestora, prin intermediul laptelui matern, consumul de alimente nepreparate termic (carne cruda); astfel, le este ușor să se raspandeasca.

Viermii adulti vietuiesc în intestine; cele mai multe animale nu vor prezenta semne, dar, în cazul unei infectii majore, poate apărea voma, pierderea în greutate. De asemenea, uneori, în scaun sau în voma, pot fi observati indivizi adulti.

Ancylostoma și Trichuris sunt viermi rotunzi frecvent întâlniți la câini și pisici.

Ancylostoma spp. (viermii cu carlig”) – trăiesc în intestinul subtire și se hrănesc cu sânge; acest lucru poate provoca anemii severe. Larvele pot intra în corpul gazdei pe cale orala, cutanata sau prin intermediul laptelui matern.

Trichuris spp. (viermii bici) – trăiesc în intestinul gros, unde provoaca iritatii severe. Câinii se pot infecta ingerand ouă ale parazitului, provenite din fecalele altui câine infectat. Parazitismul cu viermi bici poate provoca scaune diareice, sangvinolente.

• Cestodele (viermii lati):

Viermii lati se ancoreaza de pereții intestinului subtire. În forma adulta, pot ajunge pana la 30 cm lungime. Pe măsura ce parazitul se maturizează, segmente din acesta se vor desprinde și vor părăsi gazda prin intermediul fecalelor (în acest fel se inmulteste).

Diplylidium caninum – raspandirea acestora în rândul pisicilor și al cainilor se poate face doar prin intermediul puricilor (gazda intermediara). Oul parazitului este ingerat de către larva de purice, urmând sa continue să se dezvolte pana când puricele ajunge la maturitate. Ca răspuns la muscatura de purice sau în timpul toaletarii, pisica/cainele va înghiți puricele, oul viermelui lat va fi eliberat în interiorul intestinului, va ecloza și apoi se va ancora de intestin.

Tenia – poate infecta pisica/cainele prin consumul de gazde intermediare, precum: soareci, păsări, iepuri, etc.. De asemenea, infectarea se face prin consumul de carne cruda sau gatita insuficient.

Echinococcus – parazitul în forma adulta poate măsura în jur de 6mm lungime. Poate avea drept gazda intermediara și omul. Acesta se poate infecta consumand carne contaminată sau ingerand accidental ouă ale parazitului provenite din fecalele pisicii/cainelui.

În ciuda credintei populare, nu este obligatoriu ca animalul sa locuiască afara pentru a contracta paraziți intestinali. Aproape toți puii de pisica și de câine sunt infectati cu paraziți încă de la naștere, transplacentar sau transmamar (în timpul hranirii). De asemenea, frecvent se întâmpla ca pisici care nu părăsesc locuinta sa viziteze medicul veterinar din cauza unei infestatii cu purici.

Contactul direct sau indirect cu alte animale infectate poseda un risc de infectare, deobicei pe cale orala, prin intermediul fecalelor contaminate. Acest lucru se poate întâmpla acasă sau în medii frecventate, precum parcuri. Surse din care un animal de companie care trăiește exclusiv în casa se poate infecta cu paraziți intestinali sunt: pantofii proprietarilor, hainele (prin intermediul cărora, cel mai des, se pot transmite purici, care sunt gazde intermediare pentru unii paraziți intestinali, după cum am menționat anterior), alți vizitatori ai locuitei, consumul de carne cruda sau gatita insuficient.

Preventia este mai buna decât tratarea problemei și, de aceea, este important sa stabiliti împreuna cu medicul veterinar o schema de preventie a parazitilor intestinali, cât și a celor externi. Astfel, pot fi evitate probleme provocate de aceștia, atât pentru animalul de companie, cât și pentru dumneavoastră.